Pressemeddelelse november 2015

Det Dramatiske Udgangspunkt præsenterer

 

Frøken Smillas fornemmelse for sne

Baseret på Peter Høegs berømte roman

Den danske kolonisering af Grønland er langtfra forbi. Der udøves stadig politisk og økonomisk pres for ikke at miste kontrollen over verdens største ø og dens enorme ressourcer. Det er en krudttønde uden detonator, hvor de to nationer støder sammen i grænselandet mellem had og kærlighed, ydmygelse og succes, natur og civilisation, selvmord og sommerhus, vold og moral. Disse modpoler udforskes og udfordres i Det Dramatiske Udgangspunkts kunstneriske fortolkning af Peter Høegs berømte roman Frøken Smillas fornemmelse for sne.

Det Dramatiske Udgangspunkt, som stod bag den anmelderroste opsætning af Knud Romers roman Den som blinker er bange for døden, er nu tilbage med en stærk kunstnerisk iscenesættelse af Peter Høegs bestseller Frøken Smillas fornemmelse for sne.

Forestillingen havde Danmarkspremiere på Teatret ved Sorte Hest i juni under CPH:STAGE 2015. Den er nu på Danmarksturné, hvor det er muligt at opleve forestillingen i det ganske land frem til marts 2016 (se turnéplan).

 

Højaktuelt spændingsfelt

Danmarks rolle som kolonimagt er noget, som vi for længst har skrevet i historiebøgerne som fortid. Men for grønlænderne er fortiden som dansk koloni stadig yderst levende, og det politiske spil er langt fra forbi. Koloniseringen af Grønland har stadig i dag store menneskelige konsekvenser for den grønlandske minoritet, som til stadighed undertrykkes og udelukkes i Danmark.

I Frøken Smillas fornemmelse for sne bliver skyggesiderne af det danske system og den uudtalte undertrykkelse af bl.a. det grønlandske folk bragt frem i lyset. Smilla Qaavugaaq Jaspersen bor i Danmark, men lever mellem to verdener. Hun er en grønlænder i Danmark og en dansker i Grønland. Drengen Esajas’ mystiske død får Smilla til, med livet som indsats, at tage kampen op mod det danske samfund og dets racistiske forhold til alt, der er anderledes. En kamp, som sender hende dybt ind i dunkle afkroge af Kongeriget Danmark med dets bureaukrati og skruppelløse profitmagere i et opgør med den dansk-grønlandske kolonihistorie.

 

Den dobbelte identitet

Fortolkningen og opsætningen af Frøken Smillas fornemmelse for sne er skabt af det samme stærke hold, som stod bag Den som blinker er bange for døden. Makkerparret Krzysztof Minkowski og Konrad Schaller står for hhv. instruktion og scenografi, og stykkets omfattende rolleliste spilles af skuespillerne Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer.

Splittelsen mellem to verdener, som Smilla kæmper med, er noget, som både skuespillere og instruktør har tæt inde på livet, idet de efter mangeårige ophold i udlandet alle opererer med såkaldte dobbelte identiteter.

 

Dramatisk miljø på smal scene

Lydkompositioner forstærker tekstens rå, levende og poetiske natur samt de barske miljøer. Publikum guides mellem forestillingens konkrete og abstrakte dimensioner, hvor det sceniske udtryk bliver stærke billeder af Smillas sindstilstand.

Ved at lade skuespillerne bytte og skifte mellem de mange roller og i en leg med genrerne krimi og romantik, poesi og thriller, drama og illusion, rædsel og poetry slam får de opløst publikums forestilling om, hvem der er offer, og hvem, der er gerningsmand. Resultatet er en radikal nyfortolkning af det kendte værk, som giver stof til eftertanke.

 

Med venlig hilsen

Have Kommunikation

Tlf.: 33 25 21 07

Pressekontakt

Sarah Vadgaard // sarah@have.dk // 28 12 05 07

 

FAKTA OM FRØKEN SMILLAS FORNEMMELSE FOR SNE

GÆSTESPIL AF DET DRAMATISKE UDGANGSPUNKT

 

SPILLEPERIODE: 17. november 2015 – 10. marts 2016 (se turnéplan)

SPILLETID: Forestillingen varer 80 min.

 

FORFATTER: Peter Høeg

INSTRUKTION & MANUSKRIPT: Krzysztof Minkowski

SCENOGRAFI & KOSTUMER: Konrad Schaller

MUSIK: Simon Littauer

 
MEDVIRKENDE: Mille Maria Dalsgaard & Jonas Littauer

 

Om Det Dramatiske Udgangspunkt er et internationalt teaterkompagni, der er drevet af lysten til at tage fat i brændpunkter og tabubelagte temaer. De ønsker at skabe et æstetisk og eksistentielt udtryk i kunsten, som modsvarer den virkelighed – både personlig og politisk – som vi lever i med konstante brud og afbrydelser. Deres forestillinger gør derfor op med den lineære og endimensionelle fortælling og viser virkelighedens skyggesider for at provokere til eftertanke.

 

Peter Høeg er født i København i 1957. Han blev mag.art. i litteraturvidenskab i 1984 og debuterede i 1988 med romanen ”Forestillingen om det tyvende århundrede”, som fik stor opmærksomhed. Siden har han udgivet mange fortællinger og romaner så som ”Fortællinger om natten” (1990), ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” (1992), ”De måske egnede” (1993), ”Kvinden og aben” (1996) og senest ”Effekten af Susan”(2014). ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” blev filmatiseret af Bille August i 1997, hvilket var med til at cementere Peter Høegs succes nationalt og internationalt. Han har ry for at være en stærk og aktuel skildrer af den moderne europæiske kultur og dens menneskelige omkostninger.

 

Krzysztof Minkowski er født i Stettin i Polen i 1980. Han er uddannet skuespiller fra Reduta – Schauspielschule für Theater und Film i Berlin i 2004 og instruktør fra Hochschule für Schauspielkunst ”Ernst Busch” i Berlin i 2008. Han har siden instrueret og iscenesat mange forestillinger i Tyskland, Polen, Schweiz og Danmark. I 2009 fik han med ”Tre Søstre” af Anton Tjekhov prisen for sæsonens bedste iscenesættelse i Jelenia Góra i Polen. I 2012 iscenesatte han bl.a. Lars von Triers ”Idioterne” på Luzerner Theater i Schweiz, og i Danmark er han nok mest kendt for sin iscenesættelse af Knud Romers roman ”Den som blinker er bange for døden” i 2013, som har spillet over 50 forestillinger på turné i Danmark.

 

Jonas Littauer er født i Århus i 1980. Han har studeret skuespil på Europäisches Theater Institut Berlin fra 2002 til 2004 og på Hochschule für Schauspielkunst ”Ernst Busch” i Berlin fra 2004 til 2008. Siden da har han optrådt i en stribe af forestillinger både i Danmark og Tyskland såsom ”Dengang vi drømte” (Thalia Theater Halle), ”Illiaden” (Heimathafen Berlin), ”Den som blinker er bange for døden” (Danmarksturné) og ”7 9 13” (Teatret Masken) af Julie Mai Jakobsen. Jonas er desuden Teaterleder for Det Dramatiske Udgangspunkt og producent på opsætningen Frøken Smillas fornemmelse for sne. Jonas har i mange år boet og arbejdet i udlandet og er bekendt med følelsen af at have en fod i hvert land og at være splittet mellem forskellige identiteter.

 

Mille Maria Dalsgaard er født i København i 1980. Fra 2003 til 2006 studerede hun på Europäisches Theater Institut Schauspielschule Berlin. Siden da har hun optrådt i flere forestillinger i både Danmark og Tyskland såsom ”Romeo og Julia” (Thalia Theater Halle), ”Voksne kan ikke blive bange” (Teater Momentum), ”Den som blinker er bange for døden” (Danmarksturné) og ”7 9 13” (Teatret Masken). Fra 2012 har Mille fungeret som kunstnerisk leder på Sydhavn Teater sammen med Søren Hansen. Ligesom de øvrige medvirkende er Mille også præget af at have levet en lang periode i udlandet. Tematikken i ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” ligger hende derfor ikke fjern, og splittelsen er et vilkår, hun har levet med i mange år.

 

Konrad Schaller blev født i 1975 i Berlin. Han er uddannet bådbygger og industridesigner, og i 2007 blev han uddannet scenograf og kostumedesigner på Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Siden begyndelsen af sin professionelle karriere som scenograf har han arbejdet tæt sammen med instruktør Krzysztof Minkowski. Deres række af fælles produktioner tæller bl.a. den tyske uropførelse af ”Die Reiherkönigin” på Maxim Gorki Teater i Berlin og senest ”Richard III” på Theater Konstanz i Sydtyskland og ”Heksejagt” på Theater St. Gallen i Schweiz. Konrad stod for scenografien til den anmelderroste ”Den som blinker er bange for døden”.

 

Turnéplan

  • Teater Nordkraft (Ålborg): 17. – 21. november 2015
  • Teatret ved Sorte Hest (København): 24. – 28. november 2015
  • Teatret Svalegangen (Århus): 1. – 5. december 2015
  • Teatret ved Sorte Hest (København): 8. – 12. december 2015
  • Teater Momentum (Odense): 12. – 15. januar 2016
  • Vendsyssel Teater (Hjørring): 29. januar 2016
  • Himmerlands Teater (Hobro): 4. februar 2016
  • Teaterforeningen Bøgestrømmen (Møn): 5. februar 2016
  • Midtlandets Teaterforening (Toftlund): 21. februar 2016
  • Team Teatret (Herning): 22. februar 2016
  • Teatret Masken (Nykøbing F.): 25. februar 2016
  • Vejle Musikteater (Vejle): 29. februar 2016
  • Thy Teater (Thisted): 9.-10. marts 2016

 

 


 

Maj 2014

DEN SOM BLINKER ER BANGE FOR DØDEN

Se trailer her: http://vimeo.com/89180116

PRESSEMEDDELELSE:

Achtung! Nu får alle københavnere muligheden for at opleve en hæsblæsende tour de force over Knud Romers smertelige barndomserindringer. Forestillingen spiller på Teatret ved Sorte Hest under CPH Stage den 16. og 17. juni kl.20

Det tog mig et år at samle mod til at se forestillingen – og jeg besvimede næsten, fordi jeg så mig selv i øjnene og oplevede det hele en gang til: Det er hudflettende og bart som et stykke råt kød, der ryster af følelser – angst, fornedrelse, kærlighed – og alt sammen udspiller sig mellem det eneste, som findes i verden: To mennesker.  

Sådan sagde Knud Romer da han endelig så forestillingen. Nu har det københavnske publikum muligheden for at se iscenesættelsen af Knud Romers debutroman fra 2006 på teater festivalen CPH – Stage. Forestillingen har siden urpremieren i maj 2013 turneret landet rundt. Og skuespillerne Jonas Littauer og Mille Maria Dalsgaard spiller hele persongalleriet i et højt tempo. Det er regnskabets time i denne teater-roadmovie gennem et dansk -tysk landskab mellem forfædre, Anden Verdenskrig og Nykøbing Falster. Et helvede af barndomserindringer, som serveres med musikalitet og humor.

En søns gravskrift over sin mor

DEN SOM BLINKER ER BANGE FOR DØDEN er en forvitret og forgrenet familiehistorie om en regelret og pertentlig dansk far, som høfligt viser nazisterne vejen til København ved deres indmarch i Danmark, en tysk mor iført tristesse og ozelotpels med hang til vodka, cerutter og Marlene Dietrich, en farfar, som er mislykket med alle sine forretninger, Onkel Helmut med granatsplinter i kroppen – og mange flere skæve personligheder.

Midt i det hele en dreng, som vokser op mellem to kulturer: På den ene side arven fra den borgerlige tyske familie. På den anden side den provinsielle smålighed i Nykøbing Falster. Drengen Knuds skæbne bliver besejlet, da han første skoledag møder op i lederhosen. ”Tyskersvin” bliver han kaldt gennem hele sin skoletid.  Men mobningens epicenter er den tyske mor, som ekspedienterne ignorerer eller giver rådne varer, når hun forsøger at handle indog som præsten nægter at give hånd efter julegudstjenesten. Kun på grund af én ting. At hun er tysker.

Pressen skrev:

“Og man forstår, hvorfor teatret Det Dramatiske Udgangspunkt har været nødt til at gå til yderlighederne – og hvorfor iscenesættelsen er blevet så radikal: fordi fortvivlelsen skal sætte sig i kroppen på tilskueren, så man hverken kan glemme ordenes lyde eller deres fornedrelse.Så det gælder om at gribe denne særlige blinken. I hvert fald hvis man vil se Romerlyset skinne så overrumplende smukt og klart. Og med velgørende, polsk tændsats.” Anne Middelboe Christensen, Information.

 “To gode unge skuespillere, der kan holde balancen i en fortættet blanding af replikker og dialoger…De kan uden vaklen synge Brecht og Kurt Weills Seeräuber-Jenny. Situationerne er fyldt af sarkasme og smerte, men også humor.” Gregersdh.dk

 “Selv med meget få rekvisitter og med fantastiske skuespiller præstationer, formåede Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer, at tryllebinde og fastholde publikum.” Kulturkongen.dk

“Der bliver udøvet mesterlig scenekunst som både rummer Romers univers, men også udvikler sit eget.”  Magasinet KBH

FAKTA

Medvirkende: Jonas Littauer og Mille Maria Dalsgaard

Iscenesættelse og tekstbearbejdelse: Krzysztof Minkowski

Scenografi: Konrad Schaller

Presse: Rikke Helweg

Produktion: Det Dramatiske Udgangspunkt

Fakta om bogen:

„Den som blinker er bange for døden“ udkom i 2006. Det var Knud Romers debut som

romanforfatter og den indbragte ham talrige prestigefyldte priser, bl.a. Boghandlernes Gyldne

laurbær, Weekend Avisens litteraturpris og BG Banks debutantpris. Bogen er oversat til 12 sprog

og har solgt 75.000 eksemplarer alene i Danmark.

Fakta om de medvirkende:

Krzysztof Minkowski (f. 1980, Stettin, Polen) er uddannet instruktør fra den velrenommerede teaterskole ‚Ernst Buschʼ i Berlin.

Konrad Schaller (f. 1977, Berlin) er uddannet scenograf og kostumedesigner ved ‚Kunsthochschule Berlin Weissenseeʼ.

Jonas Littauer (f. 1980, Århus) er uddannet skuespiller fra teaterskolen ‚Ernst Buschʼ i Berlin.

Mille Maria Dalsgaard (f. 1980, København) er uddannet fra ‚Europäisches Theaterinstitutʼ i Berlin.

Begge skuespillere bor i dag i Danmark. Fælles for instruktør og skuespillere er, at de har, hvad

man kunne kalde en dobbelt national identitet med deres mangeårige ophold i Tyskland.