Pressemeddelelse September 2021:

2084

Når demokratiet og kloden slår revner: George Orwells udødelige fremtidsroman opdateres med teaterforestillingen

Med et eksperimenterende teaterformat præsenterer Det Dramatiske Udgangspunkt og Teater Katapult forestillingen 2084, som er et dystopisk, multimedialt teatershow efter George Orwells kultklassiker 1984. Stykket er en gendigtning af den populære roman og sætter scenen 100 år frem i tiden med mareridtsstemning og klimakrise. 2084 har danmarkspremiere den 29. september på Teater Katapult i Aarhus og tager derefter rundt i landet til både Mungo Park i Allerød, Vejle Teater, Limfjordsteateret i Thisted og Gjethuset i Frederiksværk.

Fake news, populisme og autoritære stater har fået vores demokrati til at slå revner og har skabt fornyet opmærksomhed om George Orwells roman 1984. I Det Dramatiske Udgangspunkt og Teater Katapults nye forestilling 2084 rejser vi 100 år længere frem i tiden til en dystopisk fremtidsvision. ’Big Brother’ er blevet til ’Big Mother’, der hersker over en verden i undtagelsestilstand: Klimakrisen har sat menneskeheden på ekstremens rand.

Opsætningen gør brug af en række forskellige medier – heriblandt hologrammer som et slags propagandakneb, præ-optagede filmklip og liveoptagelser – for at underbygge følelsen af at være en del af fremtiden. 2084 er et skræmmebillede på, hvor galt det hele kan gå.
Producer og skuespiller Jonas Littauer fortæller:

”Når presset på vores klode bliver for stort, så dur det ikke at blive ved med at lave politiske lappeløsninger. I vores opsætning 2084 står det så galt til, at alt bliver ekstremt – det gælder også styreformen. Er demokrati det bedste, når det er selve menneskets overlevelse, der er på spil? Det håber vi på at kunne skabe en god debat om med netop denne forestilling.”

 

Handlingen

Superstaten Europia beherskes af en diktatorisk inderkreds anført af den forførende, virtuelle leder Big Mother. Et højteknologisk samfund, som bygger på angst, had og totalovervågning. Vincent Storm arbejder i Ministeriet for Sandhed med at omdigte historien efter ordre. Hans længsel efter frihed vokser, og han indleder et illegalt kærlighedsforhold til Julia. Men Big Mother ser alt, og det uundgåelige sker.

 

Om holdet

2084 er skabt af dramatiker Eva Littauer som en gendigtning af George Orwells fremtidsroman. Forestillingen instrueres af den polsk-tyske instruktør Krzysztof Minkowski, som fik ideen til forestillingen sammen med leder af Det Dramatiske Udgangspunkt, Jonas Littauer.

Til at bringe den dystopiske fremtidsvision til live på scenen har man allieret sig med den tyske scenograf og kostumier Konrad Schaller og lysdesigner Lars Egegaard Sørensen, som er en af landets førende inden for hologrammer, videoprojektioner og lysdesign. Musiker Simon Littauer skaber det elektroniske soundtrack, der skal sende tankerne mod 2084.

På scenen kan man opleve Jonas Littauer sammen med blandt andre Malte Frid-Nielsen og Marius Bjerre Hansen, som tidligere har spillet sammen i Det Dramatiske Udgangspunkts forestilling The Cocka Hola Company, der havde premiere i 2017.

Forestillingen produceres af Det Dramatiske Udgangspunkt i en co-produktion med Teater Katapult i Aarhus, hvor forestillingen har premiere den 29. september 2021.

 

Med venlig hilsen

HAVE A/S

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Sabrina Gade // sabrina@have.dk // 30 65 68 22

Sofie Klindrup // sofie@have.dk // 25 48 37 49

Marie Dam // marie@have.dk // 29 93 62 66

 

Om 2084

Holdet bag

Idé & koncept – Jonas Littauer & Krzysztof Minkowski

Manuskript & dramaturgi – Eva Littauer

Iscenesættelse – Krzysztof Minkowski

Scenografi & kostumer – Konrad Schaller

Sounddesign – Simon Littauer

Lysdesign & hologramlignende projektion – Lars Egegaard Sørensen

Videodesign, teknisk programmering, afvikling – Jens Mønsted

Medvirkende – Ludmilla Faber Striim, Malte Frid-Nielsen, Marius Bjerre Hansen, Jonas Littauer, Annika Johannessen (virtuelt), Selma Mønsted (virtuelt), Mo Chara (virtuelt)

 

Støttet af Statens Kunstfond, Kulturudviklingspuljen Aarhus, Dansk Skuespillerforbund og Lemvigh-Müller Fonden.

 

Spilletid: 90 minutter

 

Spilleperiode

Danmarkspremiere: 29. september 2021 på Teater Katapult, Godsbanen, Aarhus

Spilleperiode: 29. september – 7. oktober 2021

Billetter: https://katapult.dk/kalender/2021-2022/2084/

 

Hovedstadspremiere: 9. oktober 2021 på Mungo Park i Allerød

Spilleperiode: 9. oktober – 16. oktober 2021

Billetter: https://www.mungopark.dk/forestilling/2084-gaestespil/

 

Danmarksturné: 2. – 8. november 2021

Byer: Vejle (Vejle Teater), Thisted (Limfjordsteatret), Frederiksværk (Gjethuset)

Billetter:

Vejle Teater: https://vejletf.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/93561

Gjethuset: https://gjethuset.dk/program/2084/

Limfjordsteatret: http://www.limfjordsteatret.dk/

 

Derudover er der planlagt en danmarksturné i sæsonen 2022/23 samt internationale gæstespil.

 

Om Det Dramatiske Udgangspunkt

Det Dramatiske Udgangspunkt er et dansk teaterkompagni med en international profil, som er drevet af lysten til at tage fat i brændpunkter og tabubelagte temaer. Ofte med udgangspunkt i moderne litteratur.

 

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Pressemeddelelse september 2017:

 

THE COCKA HOLA COMPANY

Crazy politisk satire efter den norske kultroman af Matias Faldbakken

Danmarkspremiere den 7. september 2017 på Ishøj Kultur Café København-premiere den 21.oktober 2017 på Sort/Hvid

Skamløs selvpromovering, karrieremani og overforbrug er nøgleord i Det Dramatiske Udgangspunkts hardcore satiriske teaterversion af THE COCKA HOLA COMPANY baseret på Matias Faldbakkens anmelderroste kultroman fra 2001. THE COCKA HOLA COMPANY får danmarkspremiere den 7. september 2017.

Det Dramatiske Udgangspunkt havde senest stor succes med Frøken Smillas fornemmelse for sne (2015) efter Peter Høegs bestsellerroman og med Jantedrengen (2017) efter Aksel Sandemoses klassiker En flygtning krydser sit spor. Nu tager kompagniet endnu engang fat i brændpunkter og tabubelagte temaer i den moderne vestlige kultur, når de præsenterer den første skandinaviske teaterversion af norske Matias Faldbakkens anmelderroste roman: The Cocka Hola Company –

Skandinavisk Misantropi. The Cocka Hola Company var Faldbakkens store gennembrud som forfatter, og nu kan den politiske satire opleves i den første skandinaviske teateropsætning på Ishøj Kultur Café fra den 7. september og på Sort/Hvid i København fra den 21. oktober 2017.

Skandinavisk misantropi på de skrå brædder

I THE COCKA HOLA COMPANY tages den skandinaviske ”konsensuskultur” op til kunstnerisk behandling. Forbrug, pornofisering, karrieremani og kropskult er i dag skærpet i en ekstrem grad. Danmark og de skandinaviske lande har udviklet sig til ”pornosamfund”, hvor individet defineres gennem penge, Facebook-likes, ernæring og karriere. Man prostituerer sig og gør sig til et produkt, som skal sælges. Den neoliberale markedsfilosofi har gennemtrængt alle vores livsområder. Instruktør Krzysztof Minkowski fortæller om forestillingen:

” The Cocka Hola Company er for mig en ultimativ politisk protest mod den skandinaviske konsensuskultur. Hovedpersonerne producerer pornofilm for at provokere den tilpassede, neoliberale borger til det sidste – de drikker sig ihjel eller tatoverer en forsvarsløs tekstildesigner. Romanen blev skrevet i begyndelsen af 00’erne, men er højaktuel i dag. Iscenesættelsen er en safari i pornoindustriens brutale verden med masser af sex, samfundskritik, stoffer, sort humor, familiedrama og de vilde 90’ere”.

Handling

En gruppe af frie utilpassede personer etablerer pornoproduktionsfirmaet Desirevolution for at finansiere deres politiske aktioner i en krig mod velfærdssamfundet, menneskets hykleri og middelklassenormer. Vi er midt i 90’erne, de er besatte af sex eller impotente, på stoffer eller afholdende. Med pornoindtægterne udfører de politiske aktioner som ’Fuck up the neighbourhood’ og ’FasciNATION’ – sort humoristiske angreb mod de store livsløgne om selvrealisering og individuel lykke. Målet er at stifte uro, da ingen af dem kan affinde sig med samfundets realiteter… til legen tager en drejning…

THE COCKA HOLA COMPANY iscenesættes af den polsk-tyske instruktør Krzysztof Minkowski med scenografi af Konrad Schaller, der begge stod bag Frøken Smillas fornemmelse for sne og Den som blinker er bange for døden. Forestillingens roller spilles af leder af Det Dramatiske Udgangspunkt, Jonas Littauer, den norske skuespillerinde Christine Gaski samt Marius Bjerre Hansen og Malte Joe Frid-Nielsen.

THE COCKA HOLA COMPANY opføres på Ishøj Kultur Café den 7. og 8. september og på Sort/Hvid i København fra den 21. oktober til den 4. november 2017. Herefter skal forestillingen turnere i Danmark, Norge, Sverige, Polen og Tyskland.

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfond og Københavns Kommune.

Læs mere på http://www.dramatiske.dk/

Om THE COCKA HOLA COMPANY

Holdet

Forfatter – Matias Faldbakken (NO)
Iscenesættelse og manuskript – Krzysztof Minkowski (PL) Scenografi og kostumer – Konrad Schaller (DE)
Skuespiller – Christine Gaski (NO)
Skuespiller – Jonas Littauer (DK)
Skuespiller – Malte Joe Frid-Nielsen (DK/US)
Skuespiller – Marius Bjerre Hansen (DK)
Oversættelse – Jonas Littauer
Produktion – Det Dramatiske Udgangspunkt v. Jonas Littauer

Spillesteder:

Ishøj Kultur Café: Spilleperiode 7. – 8. sep. 2017 kl. 19.30
Sort/Hvid: Spilleperiode 21. okt. – 4. nov. 2017. Man-fre. + lør. 21. okt. kl. 20.00. Andre lør. kl. 17.00.

Varighed: 90 minutter

DET DRAMATISKE UDGANGSPUNKT er et internationalt orienteret teaterkompagni, der forholder sig politisk og kulturkritisk med afsæt i god litteratur. Seneste produktioner er Den som blinker er bange for døden (2013) efter Knud Romers roman, Frøken Smillas fornemmelse for sne (2015) efter Peter Høegs bestseller og Jantedrengen (foråret 2017) efter Aksel Sandemoses klassiker En flygtning krydser sit spor. Kompagniet ledes af skuespiller og instruktør Jonas Littauer og dramatiker Eva Littauer.

CV’er på de medvirkende:

Matias Faldbakken, født 1973 i Hobro, Danmark. Faldbakken er en norsk kunstner og forfatter. Søn af forfatteren Knut Faldbakken og billedkunstneren Gro Skåltveit. Studerede ved Vestlandets Kunstakademi i Berlin og Städelschule i Frankfurt am Main. I 2001 debuterede han som forfatter med The Cocka Hola Company, første del af hans Skandinaviske Misantropi Trilogi. To år senere udgav han Macht und Rebel, som er oversat til dansk, efterfulgt af Unfun fra 2008. Alle tre romaner er udgivet under pseudonymet Abo Rasul. Hans teaterstykke Koldt Produkt, en aktualisering af Ibsens Et Dykkehjem, blev i 2009 iscenesat på Odense Teater.

Krzysztof Minkowski, født 1980 i Stettin, Polen. Uddannet teaterinstruktør fra Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin i 2008 og har siden iscenesat en lang række forestillinger i Tyskland, Polen, Schweiz, Østrig og Danmark. I 2009 fik han med Tre Søstre af Anton Tjekhov prisen for sæsonens bedste iscenesættelse i Jelenia Góra, Polen. På Luzerner Theater bragte han Invasion af Jonas Hassen Khemirl til en succesfuld uropførelse i Schweiz. I 2016 skabte han opmærksomhed med De to Månetyve på Maxim Gorki Theater i Berlin. I Danmark har han iscenesat Den som blinker er bange for døden og Frøken Smillas fornemmelse for sne produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt.

Konrad Schaller, født 1975 i Berlin. Tog først en uddannelse som bådbygger og siden som industridesigner. I 2007 afsluttede han sin uddannelse som scenograf og kostumedesigner fra Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Han har i sin professionelle karriere haft et tæt samarbejde med instruktøren Krzysztof Minkowski. Deres række af fælles produktioner tæller bl.a. den tyske uropførelse af Die Reiherkönigin på Maxim Gorki Theater Berlin, Richard III på Theater Konstanz og Heksejagt på Theater St. Gallen i Schweiz. Konrad var scenograf på Den som blinker er bange for døden og Frøken Smillas fornemmelse for sne, produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt.

Jonas Littauer, født i Aarhus 1980. Uddannet skuespiller fra Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin 2008. I perioden 2008-2010 var han en del af Thalia Theater Halles faste ensemble. Desuden har han medvirker i adskillige forestillinger i Berlin på bl.a. Maxim Gorki Theater, Heimathafen og Ballhaus Ost. Fra 2011 har Littauer været bosat i Danmark og var en del af skuespillerensemblet ved Teater Momentum Vol. 5 under kunstnerisk ledelse af Jens August Wille og Caroline McSweeney. Littauer har medvirket i adskillige forestillinger i Danmark som freelance skuespiller og instruktør. Siden 2012 har han ledet teaterkompagniet Det Dramatiske Udgangspunkt, som han senest instruerede Jantedrengen for på Teatret ved Sorte Hest.

Christine Gaski, født 1981 i Tønsberg, Norge. Kom først til Danmark i 2002 og gik på Ærø Folkehøjskole. Efter optagelse på Skuespillerskolen ved Odense Teater flyttede hun i 2014 permanent hertil. Christine har arbejdet med adskillige teatergenrer fra Shakespeare til musicals. Fra 2008-2011 var hun en del af Odense Teaters faste ensemble. I vinter kunne man opleve hende i Far’ på færde med Comedieteatret og over sommeren for tredje år i træk i Revyperler på Stevns. Christine er fast medlem af det musikalske teaterensemble De Damer, som indtil for nylig har turneret med forestillingen Stik mig en muse.

Malte Joe Frid-Nielsen er dansk-født i 1980, men voksede op i England og USA. Han er uddannet skuespiller fra Cornish College of the Arts i Seattle, hvor han arbejdede på nogle af byens førende eksperimenterende scener. Siden hjemkomsten til Europa har han spillet forestillinger i bl.a. London på The English National Opera og Berlins This Foreign Concept. I Danmark er han mest kendt for sin medvirken i Teater Grobs Warszawa, Why Not Theatres Love and Money og den reumertmodtagende Lige om lidt bliver alting meget sjovere på Teater Momentum i 2016. Desuden har Malte medvirket i tv- serien Historien om Danmark.

Marius Bjerre Hansen, født 1981 i Odense. Han er uddannet fra Skuespillerskolen v. Aarhus Teater i 2007. Efterfølgende fik han en fastansættelse ved Aalborg Teater, hvor han bl.a. spillede titelrollen i Mio min Mio. Marius har desuden medvirket i succesopsætningen Laser og Pjalter ved Odsherred Teater og var en del af ensemblet bag den prisbelønnede forestilling Fordampet, instrueret af Leiv Arne Kjøllmoen. Marius har medvirket i en række film og kortfilm, hvor han bl.a. havde hovedrollen i novellefilmen Bobby, som i 2010 modtog en Robert. Han blev nomineret for bedste hovedrolle på filmfestivalen Filmkraft 2015 for kortfilmen Georgi og medvirkede i kortfilmen Camera Obscura af Morten Lindquist (2016).

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Pressemeddelse februar 2017:

Det Dramatiske Udgangspunkt præsenterer i co-produktion med Thy Teater

 

JANTEDRENGEN

Teatermontage efter Aksel Sandemoses romaner ”En flygtning krydser sit spor” (1933) og ”En sømand går i land” (1931).

PREMIERE 22. MARTS PÅ TEATRET VED SORTE HEST

En forestilling om oplevelsen af at være fremmed og udenfor det samfund, man vokser op i og alligevel er en del af. Hvilke konsekvenser kan følelsen af at være udstødt eller forkert få for et menneske? Og hvilke for vores samfund og fællesskab?

Alle danskere kender janteloven, men der er mange, der ikke kender det originale forlæg og historien om Espen Arnakke.

Espen Arnakke går til søs fra Jante – den lille danske provinsby, hvor janteloven hersker. Han ender i Misery Harbor på Newfoundland, hvor han i jalousi myrder en anden mand. Den ekstreme handling får Espen til at stoppe op og tage sit liv op til overvejelse. Hvem er han, der er i stand til at tage et andet menneskes liv, og hvordan er han kommet dertil?

Med Jantedrengen ønsker Det Dramatiske Udgangspunkt at sætter fokus på den oplevelse af mindreværd og utilpassethed, der kan være baggrunden for så radikal en handling som at tage et andet menneskes liv.

”Vi ønsker vi at skabe en parallel til aktuelle kriser i det moderne Danmark og Vesten, hvor voldsforbrydelser med baggrund i identitetskonflikter er blevet synlige. Hvad får f.eks. i 2015 den 22-årige Omar, en intelligent ung mand, til at angribe et debatarrangement på Østerbro? Vores tese er, at de unge mænds aggression i høj grad skyldes socialt underskud og mangel på anerkendelse. Denne sammenhæng demonstrerer Sandemose så rammende, at teksten stadig virker som en slags chok i dag” siger Jonas Littauer, teaterleder af Det Dramatiske Udgangspunkt

JANTELOVEN

1. Du skal ikke tro, du er noget.
2. Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os.
3. Du skal ikke tro, at du er klogere end os.
4. Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os.
5. Du skal ikke tro, at du ved mere end os.
6. Du skal ikke tro, at du er mere end os.
7. Du skal ikke tro, at du dur til noget.
8. Du skal ikke le ad os.
9. Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig.
10. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget.

Janteloven er et begreb fra Aksel Sandemoses roman “En flygtning krydser sit spor” (1933).


FAKTA OM JANTEDRENGEN

Det Dramatiske Udgangspunkt i co-produktion med Thy Teater

SPILLEPERIODE: 22. marts – 8. april 2017 på Teatret ved Sorte Hest
samt 31. maj – 3. juni 2017 på Teatret ved Sorte Hest under CPH STAGE
SPILLETID: Forestillingen varer 80 minutter uden pause.
BILLETTER: teaterbilletter.dk eller med Tarok-kort via billet@sortehest.com

MANUSKRIPT & DRAMATURGI: Eva Littauer
INSTRUKTION & SCENOGRAFI: Jonas Littauer
LYSDESIGN: Lars Egegaard Sørensen
LYDDESIGN: Simon Littauer
KOSTUMEDESIGN: Nanna Bernholm Nielsen

MEDVIRKENDE: Brian Hjulmann, Poul Storm, Stine Gyldenkerne

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune og Vesterbro Lokaludvalg.
Det Dramatiske Udgangspunkt er et internationalt teaterkompagni, der er drevet af lysten til at tage fat i brændpunkter og tabubelagte temaer. De ønsker at skabe et æstetisk og eksistentielt udtryk i kunsten, som modsvarer den virkelighed – både personlig og politisk – som vi lever i med konstante brud og afbrydelser.

Eva Littauer er født i Grønland i 1963. Hun er uddannet dramatiker og manuskriptforfatter fra Dramatikeruddannelsen i Århus Teater 1996 og har studeret musikterapi ved Aalborg Universitet 1988-1990. Eva Littauer har skrevet manuskript til en lang række teaterstykker samt opera og musikteater – hvoraf flere er oversat til tysk og engelsk. Hun står desuden bag manuskriptet til flere film og tv-serier. Eva var medstifter og projektleder af DramatikerCentrum 2000-2008 og sidder i ledelsen for Det Dramatiske Udgangspunkt. Som dramatiker og liberatist er Eva Littauer tilknyttet Nordiska Strakosch og Wilhelm Hansen.

Jonas Littauer er født i Århus i 1980. Han har studeret skuespil på Hochschule für Schauspielkunst ”Ernst Busch” i Berlin fra 2004 til 2008. Siden da har han optrådt i en stribe af forestillinger både i Danmark og Tyskland såsom ”Dengang vi drømte” (Thalia Theater Halle), ”Illiaden” (Heimathafen Berlin), ”Vejen til Gud-ved-hvor” (Teater Momentum), ”7 9 13” (Teatret Masken), ”Prinzip 1914” (Teater ZeBU) og ”Ashes to Ashes” (Sydhavn Teater). Som teaterleder for Det Dramatiske Udgangspunkt har Jonas bl.a. produceret og medvirket i ”Den som blinker er bange for døden” og ”Frøken Smillas fornemmelse for sne”. Senest har Jonas Littauer instrueret turnéforestillingen ”Immigranten” med premiere på Lousiana Museum i oktober 2016.

Brian Hjulmann er født i Svendborg i 1980. Han er uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2011. Brian har medvirket i en lang række teateropsætninger bl.a. ”Et Juleeventyr” Bernhard Olsen Teatret 2016, ”Stabelsen” (Husets Teater, 2016), ”Tartuffe” (Betty Nansen, 2015). Af TV-serier kan nævnes ”Ditte og Louise” (sæson 2, 2016), ”Broen 2” (2013) samt ”Op med halen” (2014). På filmlærredet har Brian Hjulmann medvirket i bl.a. ”Idealisten” (2015), ”Russerne kommer” (2013) samt ”Bakerman” (2016). Brian Hjulmann bor på Nørrebro NV i København.

Poul Storm er født i Nykøbing Mors 1957 og uddannet skuespiller i Århus 1985. Han har arbejdet både i Danmark og Tyskland og medvirket i en lang række teateropsætninger, Tv-serier og film – både på tysk og dansk. Af teaterforestillinger kan nævnes ”Luften imellem os” (Teater Astra, 2016), ”Wetterhaus” (OneAirProductions Berlin, 2014-2015), ”Sand forvirring” (Teater ZeBU (2014). Poul Storm har bl.a. medvirket i filmene ”Mennesker bliver spist” (2015), Skytten (2013), ”Hvidsten gruppen” (2012) og i tv-serierne ”Banken” (DR 2015), ”1864” (DR 2014), Rejseholdet (DR 2000) samt ”Küstenwache” (ZDF 2007). Poul Storm bor på indre Nørrebro i København.

Stine Gyldenkerne er født i 1984 i København og uddannet på Europäisches Theater Institut 2011-2014. Stine har medvirket i en lang række teateropsætninger i Danmark og Tyskland bl.a. ”Og nu: Verden” (Husets Teater, 2016), ”På kanten af opløsning” (Teater Grob, 2015), ”Spredt” (Københavns Musikteater/Teatret ved Sorte Hest, 2015), ”Kosmos+” (Hotel Pro Forma, 2015), ”Ravnene” (ETI Berlin, 2014) og ”Den sidste nat” (Mammut Teatret, 2014). Stine Gyldenkerne bor på ydre Nørrebro i København.

Lars Egegaard Sørensen har været lysdesigner, scenograf og medskaber på langt over 200 forestillinger både i Danmark og i udlandet. Har specialiseret sig i nyudvikling af visuelt 3D-projektion til koncerter, opera, teater, installationer, events og udstillinger. Har arbejdet med opsætninger og turné i England, Finland, Frankrig, Kroatien, Letland, Litauen, Italien, Norge, Rusland, Schweiz, Spanien, Sverige, Sydafrika og Tyskland. Har desuden arbejdet internationalt som visuel designer for VIZOO. Lars bor på indre Nørrebro i København.

 

Med venlig hilsen
Det Dramatiske Udgangspunkt

Pressekontakt

Tatjana Vang / tv@tatjanavang.com / 29 79 46 49

 

————————————————————————————————————

Pressemeddelelse november 2015

Det Dramatiske Udgangspunkt præsenterer

 

Frøken Smillas fornemmelse for sne

Baseret på Peter Høegs berømte roman

Den danske kolonisering af Grønland er langtfra forbi. Der udøves stadig politisk og økonomisk pres for ikke at miste kontrollen over verdens største ø og dens enorme ressourcer. Det er en krudttønde uden detonator, hvor de to nationer støder sammen i grænselandet mellem had og kærlighed, ydmygelse og succes, natur og civilisation, selvmord og sommerhus, vold og moral. Disse modpoler udforskes og udfordres i Det Dramatiske Udgangspunkts kunstneriske fortolkning af Peter Høegs berømte roman Frøken Smillas fornemmelse for sne.

Det Dramatiske Udgangspunkt, som stod bag den anmelderroste opsætning af Knud Romers roman Den som blinker er bange for døden, er nu tilbage med en stærk kunstnerisk iscenesættelse af Peter Høegs bestseller Frøken Smillas fornemmelse for sne.

Forestillingen havde Danmarkspremiere på Teatret ved Sorte Hest i juni under CPH:STAGE 2015. Den er nu på Danmarksturné, hvor det er muligt at opleve forestillingen i det ganske land frem til marts 2016 (se turnéplan).

 

Højaktuelt spændingsfelt

Danmarks rolle som kolonimagt er noget, som vi for længst har skrevet i historiebøgerne som fortid. Men for grønlænderne er fortiden som dansk koloni stadig yderst levende, og det politiske spil er langt fra forbi. Koloniseringen af Grønland har stadig i dag store menneskelige konsekvenser for den grønlandske minoritet, som til stadighed undertrykkes og udelukkes i Danmark.

I Frøken Smillas fornemmelse for sne bliver skyggesiderne af det danske system og den uudtalte undertrykkelse af bl.a. det grønlandske folk bragt frem i lyset. Smilla Qaavugaaq Jaspersen bor i Danmark, men lever mellem to verdener. Hun er en grønlænder i Danmark og en dansker i Grønland. Drengen Esajas’ mystiske død får Smilla til, med livet som indsats, at tage kampen op mod det danske samfund og dets racistiske forhold til alt, der er anderledes. En kamp, som sender hende dybt ind i dunkle afkroge af Kongeriget Danmark med dets bureaukrati og skruppelløse profitmagere i et opgør med den dansk-grønlandske kolonihistorie.

 

Den dobbelte identitet

Fortolkningen og opsætningen af Frøken Smillas fornemmelse for sne er skabt af det samme stærke hold, som stod bag Den som blinker er bange for døden. Makkerparret Krzysztof Minkowski og Konrad Schaller står for hhv. instruktion og scenografi, og stykkets omfattende rolleliste spilles af skuespillerne Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer.

Splittelsen mellem to verdener, som Smilla kæmper med, er noget, som både skuespillere og instruktør har tæt inde på livet, idet de efter mangeårige ophold i udlandet alle opererer med såkaldte dobbelte identiteter.

 

Dramatisk miljø på smal scene

Lydkompositioner forstærker tekstens rå, levende og poetiske natur samt de barske miljøer. Publikum guides mellem forestillingens konkrete og abstrakte dimensioner, hvor det sceniske udtryk bliver stærke billeder af Smillas sindstilstand.

Ved at lade skuespillerne bytte og skifte mellem de mange roller og i en leg med genrerne krimi og romantik, poesi og thriller, drama og illusion, rædsel og poetry slam får de opløst publikums forestilling om, hvem der er offer, og hvem, der er gerningsmand. Resultatet er en radikal nyfortolkning af det kendte værk, som giver stof til eftertanke.

 

Med venlig hilsen

Have Kommunikation

Tlf.: 33 25 21 07

Pressekontakt

Sarah Vadgaard // sarah@have.dk // 28 12 05 07

 

FAKTA OM FRØKEN SMILLAS FORNEMMELSE FOR SNE

GÆSTESPIL AF DET DRAMATISKE UDGANGSPUNKT

 

SPILLEPERIODE: 17. november 2015 – 10. marts 2016 (se turnéplan)

SPILLETID: Forestillingen varer 80 min.

 

FORFATTER: Peter Høeg

INSTRUKTION & MANUSKRIPT: Krzysztof Minkowski

SCENOGRAFI & KOSTUMER: Konrad Schaller

MUSIK: Simon Littauer
MEDVIRKENDE: Mille Maria Dalsgaard & Jonas Littauer

 

Om Det Dramatiske Udgangspunkt er et internationalt teaterkompagni, der er drevet af lysten til at tage fat i brændpunkter og tabubelagte temaer. De ønsker at skabe et æstetisk og eksistentielt udtryk i kunsten, som modsvarer den virkelighed – både personlig og politisk – som vi lever i med konstante brud og afbrydelser. Deres forestillinger gør derfor op med den lineære og endimensionelle fortælling og viser virkelighedens skyggesider for at provokere til eftertanke.

 

Peter Høeg er født i København i 1957. Han blev mag.art. i litteraturvidenskab i 1984 og debuterede i 1988 med romanen ”Forestillingen om det tyvende århundrede”, som fik stor opmærksomhed. Siden har han udgivet mange fortællinger og romaner så som ”Fortællinger om natten” (1990), ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” (1992), ”De måske egnede” (1993), ”Kvinden og aben” (1996) og senest ”Effekten af Susan”(2014). ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” blev filmatiseret af Bille August i 1997, hvilket var med til at cementere Peter Høegs succes nationalt og internationalt. Han har ry for at være en stærk og aktuel skildrer af den moderne europæiske kultur og dens menneskelige omkostninger.

 

Krzysztof Minkowski er født i Stettin i Polen i 1980. Han er uddannet skuespiller fra Reduta – Schauspielschule für Theater und Film i Berlin i 2004 og instruktør fra Hochschule für Schauspielkunst ”Ernst Busch” i Berlin i 2008. Han har siden instrueret og iscenesat mange forestillinger i Tyskland, Polen, Schweiz og Danmark. I 2009 fik han med ”Tre Søstre” af Anton Tjekhov prisen for sæsonens bedste iscenesættelse i Jelenia Góra i Polen. I 2012 iscenesatte han bl.a. Lars von Triers ”Idioterne” på Luzerner Theater i Schweiz, og i Danmark er han nok mest kendt for sin iscenesættelse af Knud Romers roman ”Den som blinker er bange for døden” i 2013, som har spillet over 50 forestillinger på turné i Danmark.

 

Jonas Littauer er født i Århus i 1980. Han har studeret skuespil på Europäisches Theater Institut Berlin fra 2002 til 2004 og på Hochschule für Schauspielkunst ”Ernst Busch” i Berlin fra 2004 til 2008. Siden da har han optrådt i en stribe af forestillinger både i Danmark og Tyskland såsom ”Dengang vi drømte” (Thalia Theater Halle), ”Illiaden” (Heimathafen Berlin), ”Den som blinker er bange for døden” (Danmarksturné) og ”7 9 13” (Teatret Masken) af Julie Mai Jakobsen. Jonas er desuden Teaterleder for Det Dramatiske Udgangspunkt og producent på opsætningen Frøken Smillas fornemmelse for sne. Jonas har i mange år boet og arbejdet i udlandet og er bekendt med følelsen af at have en fod i hvert land og at være splittet mellem forskellige identiteter.

 

Mille Maria Dalsgaard er født i København i 1980. Fra 2003 til 2006 studerede hun på Europäisches Theater Institut Schauspielschule Berlin. Siden da har hun optrådt i flere forestillinger i både Danmark og Tyskland såsom ”Romeo og Julia” (Thalia Theater Halle), ”Voksne kan ikke blive bange” (Teater Momentum), ”Den som blinker er bange for døden” (Danmarksturné) og ”7 9 13” (Teatret Masken). Fra 2012 har Mille fungeret som kunstnerisk leder på Sydhavn Teater sammen med Søren Hansen. Ligesom de øvrige medvirkende er Mille også præget af at have levet en lang periode i udlandet. Tematikken i ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” ligger hende derfor ikke fjern, og splittelsen er et vilkår, hun har levet med i mange år.

 

Konrad Schaller blev født i 1975 i Berlin. Han er uddannet bådbygger og industridesigner, og i 2007 blev han uddannet scenograf og kostumedesigner på Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Siden begyndelsen af sin professionelle karriere som scenograf har han arbejdet tæt sammen med instruktør Krzysztof Minkowski. Deres række af fælles produktioner tæller bl.a. den tyske uropførelse af ”Die Reiherkönigin” på Maxim Gorki Teater i Berlin og senest ”Richard III” på Theater Konstanz i Sydtyskland og ”Heksejagt” på Theater St. Gallen i Schweiz. Konrad stod for scenografien til den anmelderroste ”Den som blinker er bange for døden”.

 

Turnéplan

  • Teater Nordkraft (Ålborg): 17. – 21. november 2015
  • Teatret ved Sorte Hest (København): 24. – 28. november 2015
  • Teatret Svalegangen (Århus): 1. – 5. december 2015
  • Teatret ved Sorte Hest (København): 8. – 12. december 2015
  • Teater Momentum (Odense): 12. – 15. januar 2016
  • Vendsyssel Teater (Hjørring): 29. januar 2016
  • Himmerlands Teater (Hobro): 4. februar 2016
  • Teaterforeningen Bøgestrømmen (Møn): 5. februar 2016
  • Midtlandets Teaterforening (Toftlund): 21. februar 2016
  • Team Teatret (Herning): 22. februar 2016
  • Teatret Masken (Nykøbing F.): 25. februar 2016
  • Vejle Musikteater (Vejle): 29. februar 2016
  • Thy Teater (Thisted): 9.-10. marts 2016

 

 


 

Maj 2014

DEN SOM BLINKER ER BANGE FOR DØDEN

Se trailer her: http://vimeo.com/89180116

PRESSEMEDDELELSE:

Achtung! Nu får alle københavnere muligheden for at opleve en hæsblæsende tour de force over Knud Romers smertelige barndomserindringer. Forestillingen spiller på Teatret ved Sorte Hest under CPH Stage den 16. og 17. juni kl.20

Det tog mig et år at samle mod til at se forestillingen – og jeg besvimede næsten, fordi jeg så mig selv i øjnene og oplevede det hele en gang til: Det er hudflettende og bart som et stykke råt kød, der ryster af følelser – angst, fornedrelse, kærlighed – og alt sammen udspiller sig mellem det eneste, som findes i verden: To mennesker.  

Sådan sagde Knud Romer da han endelig så forestillingen. Nu har det københavnske publikum muligheden for at se iscenesættelsen af Knud Romers debutroman fra 2006 på teater festivalen CPH – Stage. Forestillingen har siden urpremieren i maj 2013 turneret landet rundt. Og skuespillerne Jonas Littauer og Mille Maria Dalsgaard spiller hele persongalleriet i et højt tempo. Det er regnskabets time i denne teater-roadmovie gennem et dansk -tysk landskab mellem forfædre, Anden Verdenskrig og Nykøbing Falster. Et helvede af barndomserindringer, som serveres med musikalitet og humor.

En søns gravskrift over sin mor

DEN SOM BLINKER ER BANGE FOR DØDEN er en forvitret og forgrenet familiehistorie om en regelret og pertentlig dansk far, som høfligt viser nazisterne vejen til København ved deres indmarch i Danmark, en tysk mor iført tristesse og ozelotpels med hang til vodka, cerutter og Marlene Dietrich, en farfar, som er mislykket med alle sine forretninger, Onkel Helmut med granatsplinter i kroppen – og mange flere skæve personligheder.

Midt i det hele en dreng, som vokser op mellem to kulturer: På den ene side arven fra den borgerlige tyske familie. På den anden side den provinsielle smålighed i Nykøbing Falster. Drengen Knuds skæbne bliver besejlet, da han første skoledag møder op i lederhosen. ”Tyskersvin” bliver han kaldt gennem hele sin skoletid.  Men mobningens epicenter er den tyske mor, som ekspedienterne ignorerer eller giver rådne varer, når hun forsøger at handle indog som præsten nægter at give hånd efter julegudstjenesten. Kun på grund af én ting. At hun er tysker.

Pressen skrev:

“Og man forstår, hvorfor teatret Det Dramatiske Udgangspunkt har været nødt til at gå til yderlighederne – og hvorfor iscenesættelsen er blevet så radikal: fordi fortvivlelsen skal sætte sig i kroppen på tilskueren, så man hverken kan glemme ordenes lyde eller deres fornedrelse.Så det gælder om at gribe denne særlige blinken. I hvert fald hvis man vil se Romerlyset skinne så overrumplende smukt og klart. Og med velgørende, polsk tændsats.” Anne Middelboe Christensen, Information.

 “To gode unge skuespillere, der kan holde balancen i en fortættet blanding af replikker og dialoger…De kan uden vaklen synge Brecht og Kurt Weills Seeräuber-Jenny. Situationerne er fyldt af sarkasme og smerte, men også humor.” Gregersdh.dk

 “Selv med meget få rekvisitter og med fantastiske skuespiller præstationer, formåede Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer, at tryllebinde og fastholde publikum.” Kulturkongen.dk

“Der bliver udøvet mesterlig scenekunst som både rummer Romers univers, men også udvikler sit eget.”  Magasinet KBH

FAKTA

Medvirkende: Jonas Littauer og Mille Maria Dalsgaard

Iscenesættelse og tekstbearbejdelse: Krzysztof Minkowski

Scenografi: Konrad Schaller

Presse: Rikke Helweg

Produktion: Det Dramatiske Udgangspunkt

Fakta om bogen:

„Den som blinker er bange for døden“ udkom i 2006. Det var Knud Romers debut som

romanforfatter og den indbragte ham talrige prestigefyldte priser, bl.a. Boghandlernes Gyldne

laurbær, Weekend Avisens litteraturpris og BG Banks debutantpris. Bogen er oversat til 12 sprog

og har solgt 75.000 eksemplarer alene i Danmark.

Fakta om de medvirkende:

Krzysztof Minkowski (f. 1980, Stettin, Polen) er uddannet instruktør fra den velrenommerede teaterskole ‚Ernst Buschʼ i Berlin.

Konrad Schaller (f. 1977, Berlin) er uddannet scenograf og kostumedesigner ved ‚Kunsthochschule Berlin Weissenseeʼ.

Jonas Littauer (f. 1980, Århus) er uddannet skuespiller fra teaterskolen ‚Ernst Buschʼ i Berlin.

Mille Maria Dalsgaard (f. 1980, København) er uddannet fra ‚Europäisches Theaterinstitutʼ i Berlin.

Begge skuespillere bor i dag i Danmark. Fælles for instruktør og skuespillere er, at de har, hvad

man kunne kalde en dobbelt national identitet med deres mangeårige ophold i Tyskland.